یاران حسین علیه السلام

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

یاران حسین علیه السلام

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

صندوقچه جبهه

رســـــول خـــــدا (صلی اللّه علیه و آله و سلم) :

"آدمی از پرهیزگاران نمی شود مگر اینکه حسابرسی او از نفسش سخت تر از حساب کشیدن او از شریکش باشد".وسائل الشیعه ، ج16 ، ص98


     مسلمان بودنش فقط برای خودش نبود ، سعی می کرد اعضای خانه هم با او همراه شوند. یکی از کارهایی که برای این همراهی طرح ریزی کرده بود ، صندوقچه جبهه بود!

     صندوق کوچکی را درست کرده بود ؛ هرکسی غیبت می کرد یا دروغ می گفت ، باید مبلغی پول درون صندوق می انداخت. پول های صندوقچه را هم گذاشته بود برای کمک به جبهه.


شهید علی اصغر کلاته سیفری


نامه

امام عـــــلـــــی (علیه السلام) :

"قلم های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید و زیادتی کلمات را حذف کنید و مقاصد و منظورها را در نظر بگیرید! بر حذر می دارم شما را از پر حرفی و پرنویسی ، زیرا اموال مسلمانان نمی تواند این گونه خسارت ها را تحمل کند".الخصال ، ج1 ، ص310


     بعد از مدت ها چشم انتظاری ، نامه اش از جبهه به دستمان رسید. پاکت نامه را که بازکردم ، یک برگه ی کوچک داخلش بود. روی همان ، نامه اش را نوشته بود. وقتی آمد مرخصی ، گفتم : "محمدجان! اگه اونجا کاغذ پیدا نمیشه ، خب از اینجا ببر". گفت : "نه مادرجان! کاغذ پیدا میشه ، اما چون متعلق به بیت الماله ، نمی خوام خدای ناکرده چیزی از بیت المال پایمال بشه".


شهید محمد مرتضوی


فرار

امام عـــــلـــــی (علیه السلام) :

"ریشه مردانگی حیا و میوه اش پاکدامنی است".غررالحکم ، ص 258


     سربازیَش را باید داخل خانه ی جناب سرهنگ می گذراند. آن هم زمان شاه ، وقتی وارد خانه شد چشمش به زنِ نیمه عریانِ سرهنگ افتاد ، بدون معطلی پا به فرار گذاشت و خودش را برای جریمه ای که انتظارش را می کشید ، آماده کرد. جریمه اش تمیز کردن تمام دستشویی های پادگان بود. هیجده دستشویی که در هر نوبت ، چهار نفر مأمور نظافتشان بودند! هفت روز از این جریمه سنگین می گذشت که سرهنگ برای بازرسی آمد و گفت : "بچه دهاتی! سر عقل اومدی؟" عبدالحسین که نمی خواست دست از اعتقادش بکشد گفت : "این هجده توالت که سهله ، اگه سطل بدی دستم و بگی همه ی این کثافت ها رو خالی کن توی بشکه ، بعد ببر بریز توی بیابون و تا آخر سربازی هم کارت همین باشه ؛ با کمال میل قبول می کنم ؛ ولی دیگه توی اون خونه پا نمی ذارم". بیست روزی این تنبیه ادامه داشت اما وقتی دیدند حریف اعتقاداتش نمی شوند ، کوتاه آمدند و فرستادنش گروهان خدمت.


شهید عبدالحسین برونسی


پوشش زیر آوار

رســـــول خـــــدا (صلی اللّه علیه و آله و سلم) :

"حیا و عفت نیکو است و از زنان نیکوتر است".نهج الفصاحه ، ص 578


     یک بار زمان جنگ رفتم خانه شان ؛ درست همان زمانی که بمباران های هوایی ، امانِ مردم را بریده بود. اواخر شب ، وقتی میخواستیم بخوابیم ، گلدسته را با پوشش و حجاب کامل دیدم ! با تعجب پرسیدم : "دخترم کاری پیش اومده ؟ جایی می خوای بری؟"

     گفت : "نه . پدر جان! اینجا هر لحظه ممکنه بمباران هوایی بشه ، ممکنه فردا صبح زنده نباشیم و به همین خاطر باید آمادگی کامل داشته باشیم تا وقتی بدن ما رو از زیر آوار در میارن ، حجابمون کامل باشه".


شهید گلدسته محمدیان


ثواب یا گناه

امام عـــــلـــــی (علیه السلام) :

"محفوظ بودن زن ، برای سلامتی اش مفید تر است و زیبایی او را با دوام تر می کند". غررالحکم و دررالکلم ، ص405


     وقتی از چیزی ناراحت می شد ، با هیچکس حرف نمی زد و فقط سکوت می کرد. یک روز که از نماز جمعه برگشت ، دیدم خیلی ساکت هست. پرسیدم : "داداش اتفاقی افتاده؟ ناراحت به نظر می رسی!"

     با همان حجب و حیای همیشگی اش گفت : "کاش خانم ها بیشتر مراقب حجابشون بودند امروز پرده قسمت زنونه کنده شد و بی اختیار چشمم افتاد به خانمی که چادر سرش نبود و موهایش کامل پیدا بود ؛ اگه بیشتر مراعات می کردند ، ثواب نماز ما هم با گناه آلوده نمی شد".


شهید علی ماهانی